teleram sepas
linkdin sepas
instagram sepas

چاپ سیلک

چاپ سیلک

چاپ سیلک چیست

چاپ سیلک یا چاپ سیلک اسکرین(silk screen printing)، روش چاپی است که رنگ یا جوهر به وسیله توری و شابلون، طرح را بر روی جسم مورد نظر مستقیما انتقال می دهد. سیلک بر روی طیف گسترده ای از اجسام مانند پارچه، شیشه، پلاستیک و … قابل اجرا است.

خدمات چاپ سیلک جزو خدمات متمایز و کاربردی شرکت چشم انداز سپاس است که طی سالیان متمادی مشتریان ما از آن استفاده می کنند. شما نیز جهت سفارش می توانید با کارشناس های ما در تماس باشید.

در ویدیوی زیر می توانید انجام چاپ سیلک را مشاهده کنید:

 

 

تاریخچه چاپ سیلک

این روش یکی از قدیمی ترین روش های چاپ است که از کشور چین برای چاپ روی پارچه آغاز و در ژاپن پیشرفت یافته است. در ژاپن برای انتقال طرح ها روی کاغذ و پارچه استفاده می شد. بدین شکل که به وسیله موی انسان صفحه مشبک ساختند و با استفاده از برس طرح را انتقال می دادند.

در قرن هجدهم وارد اروپا شد و از ابریشم به عنوان توری چاپ سیلک استفاده می شد اما به علت گران بودن پارچه ابریشم، این روش جزو روش های گران به حساب می آمد. بعدها به واسطه جاده ابریشم و انتقال بیشتر ابریشم به اروپا و ارزان شدن آن، این روش رواج بیشتری یافت. سپس در قرن بیستم انواع امولاسیون باعث شد طرح های پیچیده تر را ساده تر بتوانند اجرا کنند.

در دهه ۱۹۳۰ برای تمایز کاربرد هنری چاپ سیلک از کاربرد صنعتی این فرآیند، کلمه سریگرافی(serigraphy) را ابداع کردند. یک کلمه از ترکیب واژه لاتین sericum به معنی ابریشم و واژه یونانی grapein به معنی کشیدن ایجاد شده است.

این روش در سالیان طولانی تکامل یافت تا به شکل صنعتی امروزی رسید تا با استفاده از دستگاه چاپ سیلک با سرعت و دقت بیشتری این چاپ ها انجام شوند.

چاپ سیلک اسکرین چگونه انجام می شود

در این مقاله همه مراحل چگونگی انجام چاپ سیلک را برای شما شرح خواهیم داد. در ابتدا به تعریف و توضیح اجرای آن می پردازیم و در ادامه هر مرحله را با توضیح و ویدیوی آن مرحله به طور جامع آموزش می دهیم. با ما تا انتها همراه باشید.

به طور کلی می توان گفت که طرح آماده شده با استفاده از لاک حساس سپاس یا هر ماده امولاسیون دیگری روی توری نقش می بندد.(در ادامه این مرحله را شرح می دهیم). در واقع روی توری برخی منافذ بسته و باقی باز است و رنگ یا مرکب چاپ سیلک  روی شابلون ریخته می شود و با استفاده از یک کاردک که به آن اسکویچی گفته می شود روی توری فشار داده می شود و جابه جا می شود.

رنگ از منافذ باز عبور کرده و طرح بر روی جسم مورد نظر که در زیر شابلون قرار دارد انتقال داده می شود. انتخاب توری، میزان منافذ، استفاده از توری های متفاوت برای چاپ های چند رنگ، میزان محکم و سفتی توری از تکنیک های است که در این روش چاپی باید آموخت تا بتوانیم چاپ با کیفیتی انجام دهیم.

توری ها بر حسب سختی و پیچیدگی طرح و جنسِ کالای که روی آن چاپ می کنیم می تواند متفاوت باشد. کشش توری را می توان با استفاده از یک تنسیمتر اندازه گیری کرد، واحد معمول برای اندازه گیری کشش توری نیوتن بر سانتی متر است. البته افراد با تجربه بر حسب تجربه و توانایی که دارند به صورت حسی این میزان را تنظیم می کنند.

 

 

چاپ تک رنگ سیلک به روش CMYK

همانطور که در بالا اشاره شد، ابتدا توری مناسب چاپ انتخاب و بر روی شابلون با کشش مناسب فیکس می شود. سپس سطح توری به ماده حساس به نور که به آن امولاسیون یا لاک حساس (دیازو، سوپر دیازو) نیز می گویند آغشته می شود. پس از آن شابلون را در معرض نور فرا بنفش(UV) قرار می دهند که از طریق یک فیلم (که طرح روی آن است) روی توری تابانده می شود.

نکته: در این مرحله شدت نور که به توری می رسد و فاصله لامپ یووی از توری از اهمیت بالایی بر خوردار است و به کیفیت طرح نقش بسته بر روی توری اثر گذار است.

با توجه به ماهیت لاک حساس به نور قسمت های که در معرض نور قرار می گیرند سفت می شوند و قسمت های که نور به آنها نرسیده نرم باقی می ماند سپس با اسپری آب روی توری قسمت های نرم شسته می شود و از این منافذ امکان رد شدن رنگ یا جوهر فراهم می شود.

راهنمایی و آموزش مرحله به مرحله چاپ سیلک

در این قسمت مرحله به مرحله فرآیند انجام چاپ سیلک را خدمت شما توضیح می دهیم. همچنین می توانید در قسمت دیدگاه ها در پایین صفحه پرسش های خود را مطرح کنید تا کارشناس های ما در کمترین زمان پاسخگوی پرسش های شما باشند. همچنین اگر در هر قسمت نیاز به توضیح بیشتر می باشد با ما در میان بگذارید.

  • طرح و آماده کردن چاپ

در مرحله نخست از این روش باید طراحی انجام شود و به اصلاح فیلم طرح مورد نظر جهت نوردهی بر روی شابلون آماده شود.

  • انتخاب توری و آماده سازی شابلون

همانطور که در تاریخچه چاپ سیلک اشاره شد نام این روش از ابریشم یا همان توری آن گرفته شده است. چرا که مهمترین بخش این روش چاپ، توری آن است. باید توری مناسب با جنسِ کالایی که روی آن می خواهیم چاپ انجام شود انتخاب کنیم و نیز نوع طرح و پیچیدگی آن در انتخاب توری اثرگذار است.

توری ها براساس مش آنها نام گذاری می شوند برای مثال ۱۲۰،۷۷ و … این اعداد بیانگر تعداد سوراخ های روی توری در یک اینچ مربع است.

سپس توری برروی چارچوب که می تواند از جنس چوب یا فلز باشد، فیکس می شود و آماده فرآیند چاپ می شود.

در ویدیوهای زیر فرآیند آماده سازی شابلون و چربیگیری آن و بستن توری را مشاهده می کنید.

 

در ادامه شما می توانید نحوه بستن توری بر روی شابلون را با توضیحات کارشناس آن مشاهده فرمایید.

 

 

همچنین در دو ویدیوی زیر می توانید توضیحات آقای نوری در مورد ویژگی های توری و مرکب برای چاپ های ظریف و سخت و نکات پیش از توری کشی را مشاهده کنید

 

 

در ادامه توضیحاتی از انتخاب نوع توری از ظریف تا سخت و نحوه استفاده از مرکب در این روش چاپ را مشاهده کنید

 

 

توری ۱۲۰ برای چه کارهای مناسب است؟

در فیلم زیر توضیحاتی در مورد کاربرد توری با مش ۱۲۰ را نیز می توانید مشاهده کنید و ببینید برای چه کارهای مناسب است.

 

 

 

  • امولاسیون و مراحل آن

در مرحله اول از طرح و آماده سازی آن صحبت کردیم و در مرحله دوم توری و آماده سازی شابلون را به همراه ویدیو برای شما عزیزان توضیح دادیم. در این مرحله با استفاده از تکنیک و فرآیند امولاسیون که به وسیله لاک حساس انجام می شود را خدمت شما توضیح می دهیم. البته در گذشته از موادی همانند دیازو و سوپر دیازو استفاده می گردید.

این قسمت از چاپ اسکرین نیازمند دقت و توجه بالای است چرا که قرار است طرح روی توری مشخص و سپس بر روی جسم مورد چاپ انتقال یابد. در این فرآیند از عملیات و تکنیک جالبی استفاده می شود.

توری با دقت به طور کامل آغشته به لاک حساس به نور می شود و زیر نور زیاد فرابنفش یا UV قرار می گیرد و از طریق فیلم طرح نور روی توری تابانده می شود. چون ماده امولاسیون حساس به نور است.، قسمت های که نور به توری می تابد سفت می شود و قسمت های که شامل طرح می شود نرم می ماند.

پس از آن با اسپری آب قسمت های نرم شسته می شود و از این منافذ باز که شامل طرح ما است رنگ را می توان انتقال داد.

با توجه به این که رنگ با عبور از توری به طور مستقیم بر روی کالای مورد نظر قرار می گیرد باعث می شود این روش چاپ از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اما همین فرآیند باعث زمانبر بودن این روش است که یکی از معایب این روش است البته دستگاه های چاپ سیلک این روش را صنعتی نموده و بر سرعت چاپ افزوده است همچنین فرآیند خشک شدن چاپ در گذشته به طور طبیعی بود و در فضای باز قرار می گرفت تا خشک شوند اما با پیشرفت تجهیزات صنعتی، این عمل سریع انجام می شود.

در چاپ های چند رنگ لازم است برای هر رنگ یک شابلون جداگانه شاخته شودو در این حالت باید با دقت بالا اجرا شود تا هر رنگ در جای مورد نظر خود چاپ شود.

 

لاک کشی در چه فضای بهتر است انجام شود

در ویدیوی زیر می توانید توضیحاتی در مورد فضای مناسب برای کشیدن لاک حساس را مشاهده کنید و همچنین برای خشک شدن لاک در کجا قرار دهیم.

 

 

در ویدیوی زیر نیز می توانید نحوه لاک کشی را به صورت ساده و دستی مشاهده کنید.

 

 

همچنین در ویدیوی زیر می توانید یک تکنیک صرفه جویی در طرح اولیه چاپ سیلک را مشاهده کنید و نکاتی در مورد چاپ های چند رنگ و تفاوت طرح چاپ در این روش چاپی با دیگر روش های چاپ را ببینید.

 

 

 

  • آماده سازی برای چاپ سیلک اسکرین

حالا شابلون ما آماده است و طرح روی آن حک شده است، جسم مورد نظر زیر شابلون فیکس می شود تا فرآیند چاپ انجام شود.

 

چاپ سیلک می تواند به صورت صنعتی و با دستگاه چاپ صنعتی و هم این امکان وجود دارد که به صورت دستی انجام شود، همین مسئله یکی از دلایل محبوبیت این روش و استفاده بالا از آن شده است. اگر می خواهید چاپ را خودتان انجام دهید یکی از خدمات چشم انداز سپاس ساخت شابلون برای چاپ است می توانید ساخت شابلون خود را به تیم ما بسپارید تا یک شابلون با کیفیت با بهترین توری را تحویل بگیرید. همچنین اگر به مواد شابلون سازی نیاز دارید مجموعه چشم انداز سپاس از بهترین برندهای جهانی این مواد را تامین می کند.

 

در ویدیوی زیر می توانید به طور ساده مشاهده کنید که چگونه طرح را باید زیر شابلون برای نوردهی قرار دهیم و چه نکاتی را باید رعایت کنیم.

 

 

برخی میز نورها اشکالاتی دارند و باید به نکاتی در مورد میز نور رعایت نمود که در ویدیوی زیر می توانید این مسائل را مشاهده کنید.

 

 

حالا چه مدت زمانی باید نوردهی کنیم؟ و همچنین به چه نحوی باید شستشو دهیم و علاوه بر این ها می توانید نکات مختلفی در مورد نوردهی و شستشو را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

 

 

  • انجام فرآیند چاپ سیلک اسکرین

حالا همه موارد آماده است، جوهر یا رنگ چاپ سیلک که غلیظ است را روی شابلون می ریزیم با استفاده از یک تیغه لاستیکی که به آن اسکویجی نیز گفته می شود رنگ را روی توری شابلون حرکت می دهیم تا از داخل سوراخ های موجود در توری عبور کند، همانطور که قبلا توضیح دادیم سوراخ های باز طرح مورد نظر ما است و سوراخ های اضافی توری توسط فرآیند امولاسیون مسدود شده است.

پس از انجام این کار مرکب چاپ به صورت مستقیم روی کالای مورد نظر انتقال پیدا می کند.

در دو ویدیوی زیر چاپ دو رنگ را می بینید و نکاتی که در زمان انجام چاپ باید رعایت شود را مشاهده می کنید.

 

و در ویدیو دوم آموزش انجام چاپ رنگ دوم و نکاتی که باید رعایت شود را مشاهده می کنید.

 

 

در ویدیوی زیر چاپ تک رنگ را با دستگاه چاپ سیلک را می توانید مشاهده کنید که علاوه بر سرعت دقت بالایی دارد.

 

 

 

  • بررسی نهایی و خشک کردن آن

حالا طرح ما روی کالای مورد نظر نقش بسته است. پس از آن بررسی می کنیم که طرح به درستی و کامل چاپ شده باشد. حالا باید خشک شود تا چاپ ثابت و با کیفیتی داشته باشیم.

در گذشته در فضای باز قرار می گرفت تا خشک شود که این مسئله زمانبر است، شاید در تعداد چاپ محدود مشکلی نباشد اما در چاپ صنعتی و تعداد بالا این مسئله ممکن نیست.

در دوره های گذشته برای سریع تر کردن مرحله خشک کردن به جای فضای آزاد قفسه های با طبقات مختلف ایجاد می کردند تا فرآیند خشک شدن را سرعت ببخشند.

اما امروزه دستگاه های خشک کن تولید شده و به وسیله آن با کیفیت و با سرعت چاپ سیلک مورد نظر خشک می گردد.

آیا چاپ سیلک قابل شستشو است؟

این مسئله به رنگ مورد انتخاب شده و انجام صحیح فرآیند چاپ و خشک کردن اصولی آن بستگی دارد. اگر این مسائل به درستی انجام شود پوشاک یا اجسامی که روی آن چاپ سیلک انجام داده ایم قابل شستشو هستند و با شستن چاپ آن ها پاک یا بی کیفیت نمی شود.

نقش رنگ در چاپ سیلک

رنگ ها و مرکب های چاپ سیلک متفاوتی در برندهای مختلف وجود دارد که در این روش می توان استفاده نمود. ما در مجموعه چشم انداز سپاس طیف وسیعی از انواع رنگ ها را فراهم کرده ایم. شما براساس طرح خود و نوع خروجی آن مانند پفکی شدن طرح یا براق شدن یا قابل شستشو بودن، باید رنگ های متفاوت و مختلفی را انتخاب کنید. برای مثال برای چاپ روی پارچه از مرکب های مخصوص آن و قابل شستشو را انتخاب کنید.

رنگ های پی وی سی در این روش برای قطعات صنعتی، چوب، پلاستیک و … استفاده می شود و مشابه آن رنگ پلی اتیلن است که همانطور که از نام آن مشخص است برای چاپ روی پلی اتیلن استفاده می شود.

همچنین رنگ پلاستیزول  با توجه به چاپ شفاف و براق برای چاپ روی پارچه و لباس است. رنگ جیر نیز با توجه به ساختاری که دارد به چاپ ها حالت جیر می دهد.

رنگ اورینت یک مرکب پایه آب چاپ سیلک است. این رنگ حالت خمیری دارد که برای چاپ روی کتان و پارچه های پنبه ای مورد اسفاده قرار می گیر.

معایب و مواردی که باعث می شود چاپ سیلک خوب انجام نشود

یکی از مهمترین بخش های این روش پیش آماده سازی برای چاپ است. وجود این مرحله باعث می شود که فرآیند چاپ در این سبک زمان بر شود. اما در چاپ های تیراژ بالا همین مسئله بعاث سرعت کار و کنترل هزینه ها می شود چرا که بارها می توانیم از شابلون آمده شده استفاده کنیم.

وقتی توری اغشته به لاک حساس می شود ممکن است به علت فاصله کم با لامپ یا شدت نور بالا باعث شود قسمت های که نباید بسته و سفت شود، سفت شده و باعث مسدود شدن آن شود و طرح به طور کامل از منافذ عبور نکرده و روی کالای مورد نظر چاپ نشود.

همچنین ممکن است فاصله لامپ درست تنظیم نشده و دور باشد در نتیجه نور کمی به توری برسد و باعث شود قسمت های که قرار است در امولاسیون مسدود شود، سفت نشده و منافذ باز باقی بماند. در این حالت رنگ در مناطقی که نباید از توری رد شده و طرح به درستی روی جسم ورد نظر چاپ نمی شود. در نتیجه فرآیند امولاسیون و نوردهی باید با دقت و توسط فرد مجرب انجام شود.

همچنین انتخاب توری میزان سفتی آن روی شابلون برروی کیفیت چاپ اثرگذار است.

یزان فشار مناسب اسکویچی یا کاردک نیز نقش بسزای در انتقال مرکب روی کالا را دارد، اگر نیروی یک دست در طول اسکویجی وارد نشود، ممکن است در برخی قسمت ها رنگ به درستی انتقال پیدا نکند و طرح به طور کامل چاپ نشود.

کاربردهای چاپ سیلک اسکرین در چه مواردی است؟

اگر حتی با این روش آشنا نباشید حتما از وسایلی استفاده کرده اید که روی آن ها این چاپ انجام شده است. بسیاری از ظروف و قوطی های پلاستیکی، پارچه ها، لباس و سر رسیدها که استفاده می کنید بر روی ان ها از این روش چاپ استفاده شده است، از سیلک اسکرین بر روی بسیاری از اجسام می توان استفاده نمود.

در ویدیوی زیر چاپ سیلک روی شیشه را مشاهده می کنید.

 

 

همچنین در ویدیوی زیر چاپ سیلک بر روی بطری شیشه ای را می توانید مشاهده کنید.

 

 

 

چرا از چاپ سیلک استفاده کنیم؟ و مزایای آن چیست؟

این نوع چاپ دارای مزایایی است که باعث شده بیش از هزار سال مورد استقبال قرار بگیرد و با پیشرفت تکنولوژی و جامع بشری به روز شده و تکامل پیدا کند. در این روش از رنگ های مختلفی می توان استفاده نمود. همچنین با درست کردن توری و شابلون به هر تعدادی که بخواهید می توانید چاپ انجام دهید که هزینه چاپ را ب شدت پایین می آورد.

علاوه بر این این روش نیاز به فضای کاری کمی دارد و بسیاری از افراد برای شروع و فعالیت به عنوان شغل می توانند در یک فضای کوچک نیز راه اندازی کنند. سیلک اسکرین دوام بسیار بالای دارد و چاپ های انجام شده با سیلک مدت زمان زیادی با کیفیت باقی می مانند.

سیلک اسکرین فقط برای سطوح صاف نیست حتی بر روی اجسام مدور و قوطی ها نیز قابل چاپ است. حتی دستگاه چاپ سپاس برای چاپ سیلک مدور نیز تولید می شود.

جمع بندی

چاپ سیلک را می توان یکی از مرغوب ترین، با کیفیت ترین و کم هزینه ترین روش های چاپ بر شمارد که بسیر مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در موارد بالا اشاره شد برای چاپ با کیفیت نکاتی است که باید در حین چاپ آنها را رعایت کنید تا بتوانید چاپ با کیفیتی داشته باشید و با توجه به مسئله چاپ سیلک دستی و صنعتی، یکی از مهارت های است که می توانید با آن اشتغال زایی داشته باشید.

ما در شرکت چشم انداز سپاس علاوه بر انجام پروژه های بزرگ چاپ سیلک لوازم و ملزومات چاپ سیلک را از برترین برندهای جهانی تامین می کنیم. کارشناس های ما در مجموعه منتظر تماس های شما هستند تا با راهنکای شما بتوانند راهکار مناسب چاپی را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین در قسمت دیدگاه های این مقاله می توانید پرسش ها و مشکلات خود را مطرح کنید تا کارشناس های ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *